Własna firma, krok po kroku. Zarabiaj dla siebie!

Jak założyć własną firmę ?

Po podjęciu decyzji o stworzeniu własnego biznesu, przychodzi czas na jej sformalizowanie. Pierwszym krokiem do tego, aby firma zaczęła istnieć fizycznie, jest wybór formy prawnej. Zależy on od rodzaju zakładanej działalności. Możliwości jest wiele, od jednoosobowej działalności gospodarczej, po różnego rodzaju spółki. Należy zastanowić się jaka forma prawna będzie odpowiadała Twojemu biznesplanowi i wybrać najbardziej przystępną.

Co z podatkami ?

Drugim krokiem do założenia własnej firmy jest wybór jej opodatkowania. Formy opodatkowania są bardzo różne i po części zależą one od formy prawnej Twojego biznesu. Wśród nich wyróżniamy między innymi:

– PIT, czyli podatek dochodowy od osób fizycznych, przeznaczony dla przedsiębiorców prowadzących spółki osobowe oraz jednoosobowe działalności gospodarcze.

– CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych, przeznaczony dla osób prawnych, a także wybranych jednostek, które nie posiadają osobowości prawnej.

– RPE, czyli ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, przeznaczony jako forma rozliczenia osób fizycznych oraz wybranych spółek osobowych.

– Karta podatkowa, czyli forma przeznaczona dla osób fizycznych, które prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze oraz dla wspólników spółek cywilnych.

O czym należy pamiętać ?

Jeśli wybór formy prawnej masz już za sobą, wiedz że to połowa sukcesu. Następnym etapem jest określenie rodzaju Twojego biznesu. Aby sklasyfikować rodzaj usług, które masz zamiar wykonywać, musisz posłużyć się kodem PKD. Kod ten odpowiada, konkretnemu rodzajowi wykonywanych usług. W trakcie prowadzenia działalności kody PKD można zmieniać, dodawać i usuwać w zależności od zmiany profilu firmy.

Po wyborze kodów, czas na zarejestrowanie działalności. Aby tego dokonać należy złożyć odpowiednie dokumenty do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Na stronie CEIDG znajdują się wzory dokumentów do wypełnienia. Wystarczy pobrać, wypełnić według wzoru i złożyć.

Po dopełnieniu wszystkich formalności pamiętaj o założeniu konta bankowego oraz zamówieniu pieczątki firmowej. Wybór rodzaju konta bankowego powinien odpowiadać formie prawnej firmy. Pieczęć jest bardzo przydatna, podczas wystawiania faktur i wypełnianiu dokumentów urzędowych.

Czy warto inwestować w księgową i prawnika?

Dokumentów urzędowych, pism i rozliczeń z miesiąca na miesiąc przybywa. O tym, czy warto inwestować w księgową i prawnika musisz zdecydować sam. Jeśli czujesz, że świetnie radzisz sobie ze wszystkimi formalnościami, pomoc zapewne będzie Ci zbędna. Warto jednak pamiętać, że skupiając się na prowadzeniu biznesu, z biegiem tygodni zacznie brakować czasu na systematyczne prowadzenie księgowości. Warto więc pomyśleć o tym już po zarejestrowaniu firmy. Księgowa, która od pierwszych dni zajmie się formalnościami, odciąży Cię w prowadzeniu bilansów i kontakcie z urzędami, zapewniając przy tym profesjonalną obsługę. Kary za nieprzestrzeganie terminów, czy błędy w dokumentach są nieporównywalnie wyższe niż koszta jakie przeznaczymy na opłacenie usług księgowych. Usprawnią one działanie firmy, w przeciwieństwie do kar jakie moglibyśmy ponieść za zaniedbania w dokumentach.

Jeśli jednak coś pójdzie nie tak, warto mieć prawnika, który w odpowiednim momencie będzie mógł zareagować. O ile pomoc księgowej jest konieczna niemal przy każdej formie prawnej firmy, o tyle z pomocą prawnika jest różnie. Jeśli prowadzimy rozległą spółkę powinniśmy zatrudnić prawnika, który będzie czuwał nad całością procesów, zaś w przypadku małych przedsiębiorstw wystarczą zazwyczaj doraźne konsultacje z prawnikiem prowadzącym kancelarię.